українська російська англійська
Вступне слово Прем’єр-міністра Володимира Гройсмана на засіданні Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2018 року
20.02.2018 | 10:47
Департамент інформації та комунікацій з громадськістю Секретаріату КМУ

ГРОЙСМАН В.Б. – Доброго дня, шановні члени Уряду!

Законом передбачено, що Уряд до 15 лютого має прозвітувати про свою роботу за рік. Приблизно в кінці 2016 року саме на цьому місці я презентував наш план дій на 2017 рік, сьогодні я буду говорити про те, що нам вдалося зробити, що, можливо, не вдалося зробити.

Насправді українці розуміють, як вони прожили рік. Кожна українська родина стикалася зі своїми проблемами. Маю надію, що були й радісні хвилини.

Знаю, про те, що й сьогодні доходи українців малі, проблем у нас є достатньо, але, на мій погляд, найголовніше – щоб ми були готові та здатні подолати проблеми і зробити так, щоб проблеми, які накопичувалися десятиріччями, більше в нашому житті не з'являлися.

Для цього нам потрібна абсолютно інша якість управління, яку ми сьогодні створюємо. Нам потрібно створити належні умови для того, щоб кожен українець був захищений, мав відчуття майбутнього, мав достатньо якісні доходи, і головне – щоб ми забезпечили належний рівень безпеки в країні. Маємо всі отримати відчуття, що в кожному куточку країни безпечно. Але розуміємо також, що сьогодні проти України ведеться війна, і маємо все робити для того, щоб ефективно підтримувати українське військо.

Отже, сьогодні я хотів би подякувати українському Парламенту, колегам-міністрам за нелегкий 2017 рік, але рік, в якому були й позитивні моменти.

Хотів би звернути вашу увагу, що так, як ми й планували, нам вдалося досягти збільшення економічного зростання. Ми маємо тільки по трьох кварталах 2,3% ВВП, зараз очікуємо, що за результатами року ми будемо мати зростання більше 2%. Це означає, що ми збільшуємо виробництво українського продукту, люди більше отримують можливостей для працевлаштування, але й цього недостатньо.

Якщо ми хочемо наздогнати наших партнерів, які стрімко десятиріччями мають серйозну, сильну економіку та економічний ріст, цього зростання недостатньо. Тому наші пріоритети – створити умови, щоб економічний ріст був більшим, щоб українці мали більше роботи, щоб були вищі зарплати, щоб ми стабільно виплачували пенсії, модернізували країну і робили її сильною.

Я знаю, про що думають сьогодні всі українці – про те, що є проблема цін. Так, люди праві, ціни зростають. Наше завдання сьогодні, щоб доходи людей зростали швидше, ніж зростали ціни. Проблема зростання цін притаманна будь-якій економіці, в тому числі й розвинутій. Але в тих умовах, в яких ми сьогодні знаходимося, це питання є особливо чутливим. І нам вдалося в минулому році отримати реальне зростання зарплати на 19%. Номінальне зростання було більшим. Але ми розуміємо, що інфляція, зростання цін вплинули на те, що реальна зарплата збільшилася тільки на 19%. Хоча в 2016 році це зростання було 9%.

Нам вдалося реформувати пенсійну систему, я розумію, що сьогодні можливо сказати, що це багато або мало, ми підняли пенсії. Але, найголовніше, ми відкрили можливості для створення нової справедливої пенсійної системи. І сьогодні я хочу підкреслити, що мільйони українців вже отримали підвищені пенсії. Але, і найбільш головне, що в 2019 році відбудеться ще одне широкомасштабне підвищення пенсій, особливо для тих людей, які мають високий стаж, але працювали за трудодні. Це сільські пенсіонери, це пенсіонери, які працювали за радянських часів і отримували мізерну зарплату, і тому сьогодні їхня пенсія є невисокою. Але наше завдання в 2019 році, і ми це виконаємо, я це обіцяю, – підвищити пенсію українським пенсіонерам. Зараз нам вдалося підвищити на 561 грн середню пенсію по країні, вона вже дорівнює сьогодні 2 тис. 447 грн. І більше 9 млн людей отримали перерахунок пенсії відповідно від свого заробітку.

Дуже важливий слайд, можливо, про який ніхто системно не говорив. Ви знаєте, що сьогодні ми витрачаємо 130 млрд грн на обслуговування зовнішніх боргів? Ми сьогодні ще поки що не можемо самостійно розвивати економіку без зовнішньої фінансової підтримки. А чому так відбулося? Чому так сьогодні виглядає ситуація? Я нещодавно сказав, не ми їх брали, але наше завдання заробити кошти в бюджет і віддати ці борги, тому що ми хочемо побудувати економічно сильну країну.

Так-от, подивіться, будь ласка, в 2004 році державний борг країни був 12,8 млрд грн. Ми бачимо, що до 2007 він був 14 млрд з відповідним зростанням. Подивіться, що відбувалося з 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 рік, до Революції Гідності. В 2009 році він вже був 28 млрд дол, з 2007 до 2009 року наростили плюс 14 млрд 100% боргу. 2009-2010 – з 28 млрд дол. він підвищився до 40 млрд дол., 2011, 2012 і 2013 – до 60 млрд дол.  З 2007 року до 2013 року включно Україна наростила борг з 14 млрд до 60 млрд – 46 млрд дол.

Це те, що ми маємо зараз повертати як країна. І подивіться, будь ласка, в складні часи (2014 і 2017 роки) ми наростили тільки 5 млрд боргів, коли ми прийняли 60 млрд. Це величезна цифра, яка є тягарем на бюджеті кожної української родини. І наше завдання сьогодні – економіка має зростати, ми маємо більше заробляти коштів у бюджет, маємо розвивати країну, створити нові системи життя і маємо повернути ці борги, щоб Україна стала вільною від боргів. Це наше завдання і воно є надзвичайно серйозним.

Звісно, якби ми не обслуговували цей борг 130 млрд грн щороку, уявіть, скільки правильних і гарних справ ми могли б зробити. Як би ми могли підвищити пенсії, як би ми могли інвестувати в економіку, як би ми могли забезпечувати краще українське військо і модернізувати країну в цілому! Але ми маємо те, що маємо, сьогодні. Це ті виклики, з якими потрібно боротися.

Звісно, нам потрібно відкинути будь-які можливості тиску на український бізнес і знищити корупцію з системи оподаткування, і ми це зробили в минулому році. Вам підтвердять це всі підприємства країни. Ми ввели автоматичне відшкодування ПДВ. Раніше це був найбільш корупційний податок. Щоб його отримати підприємцю, йому потрібно було нести хабарі в різні органи влади. Ми знищили цю систему. Ми захистили через Закон "Маски-шоу, стоп!" український бізнес, щоб силовики в масках не вривалися на підприємства, які торгують канцтоварами, і не клали всіх обличчям в підлогу, а почали дотримуватися закону.

Наступне – ми скасовуємо регуляції, абсолютно не потрібні нашій країні, які тільки створювали умови для того, щоб чиновникам носили хабарі. Ми скасували 450 актів. Це, напевно, десь 6 тис. сторінок різноманітних нісенітниць, які впливали на розвиток бізнесу. Ми змінюємо підхід до державного нагляду і контролю. У цьому році він стане таким цивілізованим, як в країнах Європи.

Ми в процесі трансформації роботи української митниці і системи ДФС. Хочу вам сказати, що з цієї трибуни я говорив, що ми можемо наростити ресурси, отримані від сплати за роботу митниці, за ввезення товарів. У минулому році ми додали 70 млрд грн. Це 70 млрд грн, які виведені з тіні української митниці. Ці кошти раніше ходили по кишенях тих, хто був причетний до створення різноманітних схем.

Але я можу сьогодні сказати, що це не кінець. Я думаю, що ми можемо ще залучити стільки ж грошей, але тут треба консолідована позиція всієї правоохоронної системи, бо сьогодні в митниці ще є дуже багато корупційних схем, які в тому числі кришуються не тільки митниками, а й іншими правоохоронними органами. І з цим потрібно боротися. Ці кошти належать українським громадянам, їх треба повернути в бюджет.

Наступне. У минулому році ми залучили 2,3 млрд дол. прямих інвестицій. Це гарна цифра, але недостатня. Тому сьогодні ми прийняли Закон, і я дякую Парламенту та профільному комітету А.Іванчука, який підготував цей важливий законопроект спільно з урядовцями і з депутатами Верховної Ради, "Про залучення інвестицій в державний сектор". 3,5 тис. підприємств мають бути прибутковими, а не так, як зараз – годівницею для їх керівників. І ми можемо це зробити.

Закон "Про концесії". Це означає, що в будь-яку інфраструктуру держави ми зможемо залучати (цей закон, як буде прийнятий) фінансові ресурси для модернізації інфраструктури.

Стрімко зростає український експорт. Ми відкриваємо нові ринки. Це означає, що виробництво в Україні буде зростати. Питома вага експорту в Євросоюз – 35% плюс, десь 40% ви маємо вагу в загальному експорті, більше 40%, але 35% ми маємо зростання, і номінально в цінах ми маємо збільшення експорту плюс 18%. Тобто фактично перспективи освоєння нових ринків українською продукцією є дуже високі. І тому запроваджуються режими вільної торгівлі з різними країнами, зокрема в минулому році це була Канада, і ми будемо збільшувати міжнародну торгівлю.

Нам дуже важливо підтримувати інновації в Україні. Це не тільки гарне слово. Це те, що може призвести до реактивного розвитку національної економіки і змінити якість життя людей. І ми вперше робимо механізми підтримки інновацій в країні. Ми утворили Фонд розвитку інновацій, я про це говорив у минулому році, і вже в цьому році цей Фонд починає працювати. Перших стартових 50 млн, але це тільки початок того, що ми можемо робити далі.

До речі, хочу сказати по експорту, що ми створили Експортно-кредитну агенцію, яка в цьому році має стати нормальною інституцією для того, щоб підтримувати український експорт. Також затверджена Експортна стратегія.

Так-от, що стосується інновацій – інновації будуть на порядку денному у 2018 році. Ми маємо все зробити для того, щоб створити якісні можливості запровадження інновацій і цифрових технологій в національну економіку і в якість життя людей.

Що стосується нашої енергетики, ми маємо стати країною, самодостатньою для споживання всередині країни своїх енергоресурсів, зокрема газу. Ми фактично в 2017 році виконали план і збільшили видобуток українського газу українськими державними компаніями. Вважаю, що в цьому році ми зможемо ще збільшити майже до 16 млрд (зараз ми маємо 15 млрд 250 млн куб. метрів, думаю, буде більше 16 млрд у наступному році).

Але треба зазначити, що в 2016 році я говорив про те, що ми маємо падіння видобутку газу державними компаніями. Зараз ми падіння зупинили, як я й обіцяв, і перейшли до зростання. Ми маємо до 2020 року забезпечити видобуток не менше 20 млрд куб. метрів газу. Це газ українського видобутку.

Звісно, ми будемо продовжувати енергетичну модернізацію. У цьому році ми визначили вже 2 млрд грн, які ми направимо на функціонування державного фонду енергоефективності.

Ми ремонтуємо дороги. Можливо, кілька років тому, коли я говорив, що це для нас є важливим пріоритетом, мало хто в це вірив, але я вважаю, що нам вдалося підняти на системний рівень дорожнє будівництво. Нам потрібно продовжувати це і в цьому році ми залучимо вже 47 млрд грн для будівництва доріг. На порядку денному стоїть питання якості, безпеки на українських дорогах, змін норм проектування, які в нас ще, на превеликий жаль, подекуди радянські. Ми фактично за нові ресурси будуємо старі дороги, а маємо вже будувати за абсолютно новими стандартами, які є в Європі.

Крім того, хотів би сказати, що ми й далі інвестуємо в інфраструктуру. Це стосується і залізниці, й українських аеропортів, які мають серйозні тенденції до збільшення пасажиропотоку і розвиваються, і, звісно, українських портів. До речі, закон про концесії дасть нам можливість залучати туди інвестиції і робити українські порти більш конкурентоздатними в глобальному вимірі.

Окремо хочу сказати, що сьогодні ми розпочинаємо відлік 100 днів здачі в експлуатацію стратегічного Бескидського тунелю. Фактично через 100 днів він буде зданий в експлуатацію. Це відповідає нашій стратегії розвитку української залізниці.

Крім того, хочу повідомити сьогодні, що Укрзалізниця, Мінінфраструктури, Урядовий офіс інвестицій завершили переговори з General Еlectric. До кінця місяця (можливо, 22-23 лютого) ми в Будинку Уряду підпишемо Угоду про співпрацю між General Еlectric і Українською залізницею. Це буде означати, що ми будемо отримувати нову тягу для "Укрзалізниці", а найголовніше, будемо спільно з General Еlectric виробляти цей рухомий склад в Україні, і, в тому числі, з локалізацією в Україні. Це нові робочі місця, нові технології, і будемо задіяні взагалі в глобальну мережу General Еlectric по всьому світу.

Це теж дуже великий крок. Фактично ми приймаємо рішення, що до 40% у виробництві буде локалізовано саме в Україні. На це потрібен буде певний час, ми розпочинаємо з 10%, але угода передбачає, що це буде до 40%. Ми рухаємося далі, і я переконаний в тому, що ситуація  в інфраструктурі буде тільки змінюватися.

Нам треба змінювати систему державного управління. Ми розпочали реформу міністерств, 10 міністерств сьогодні проходять реформу за європейськими принципами. Це означає, що створюємо нову систему управління в державі, яка була, на превеликий жаль, достатньо серйозно зруйнована. Ми зараз перезавантажуємо абсолютно нову систему управління, ми оголосили біля 1 тис. конкурсів, і вони всі тривають. Ви знаєте, що ми оголосили восени "призов", більше 1 тис. нових кадрів на роботу в Українському Уряді. Ця робота триває, конкурси відбуваються, як тільки відбуваються конкурси, люди займають свої посади. До речі, ми піднімемося у загальному глобальному рейтингу формування прозорої державної політики на 34 позиції. Як наслідок, це дасть нам можливість бути більш конкурентними, якість державного управління буде змінюватися саме в кращий бік.

Також ми переводимо адмінпослуги в електронний вигляд. Немає чого людям ходити по кабінетах чиновників. Або це мають бути прозорі офіси, там, де є все абсолютно прозоре і зрозуміле для людини і де до людини ставляться з повагою, або це має бути взагалі дистанційно через мережу Інтернет.

До речі, ми будемо розвивати, і це є пріоритет, цифрову інфраструктуру. Треба, щоб в кожному селі, в кожному населеному пункті був доступ до проводового або бездротового Інтернету. І ми спільно з провайдерами будемо дивитися, яким чином допомогти в цьому питанні, вирішити цю проблему, я вважаю, дуже серйозну – доступність до мережі Інтернет, особливо в сільській, гірській місцевості.

І до речі, в державний фонд регіонального розвитку, в соцекономрозвиток ми прийняли з вами на минулому Уряді п'ять пріоритетів, у тому числі розвиток цифрової економіки. Це означає, що пріоритет державного фінансування буде віддаватися саме таким проектам.

Ми далі продовжуємо процес децентралізації в країні. Фактично з 2014 року, коли ми розпочали цей проект децентралізації і зміцнення місцевого самоврядування, нам вдалося вже утворити майже 700 громад і фактично розпочати формувати якісну регіональну політику. Ми маємо сьогодні 790 проектів у рамках ДФРР. А якщо взяти проекти соціально-економічного розвитку, їх буде більше тисячі. Це означає, що ми будемо далі фокусуватися на державній підтримці регіональних проектів. Але що нас цікавить сьогодні як державу? Ми прийняли ці пріоритети. Мене цікавить доступність до дитячих садочків. Я хочу, щоб по всій країні будували садочки. І це буде пріоритет номер 1.

Нам потрібно розбудовувати екстрену медицину в країні і інвестиції в медичні заклади – це теж є важливим пріоритетом у соціально-економічному розвитку. Також питання будуть стосуватися інфраструктури, цифрової економіки, про що я сьогодні сказав. Ці пріоритети будуть базовими, в тому числі важливий пріоритет – розвиток економіки і створення робочих місць в регіонах. Всі проекти, які стосуються створення робочих місць, будуть в першу чергу підтримуватися через ДФРР і через субвенцію на соціально-економічний розвиток територій.

До речі, ми розпочали передачу землі об`єднаним територіальним громадам. Я давно думав над тим, яким чином це зробити, знайшов рішення про те, щоб передати їх через рішення Геокадастру і відповідні рішення Уряду. Такі рішення прийняті і сьогодні по всій країні всі територіальні громади об`єднані, вже готують документацію. До кінця року ми всі землі передамо для користування і розпорядження об`єднаним територіальним громадам. Я це пообіцяв і це буде виконано.

По медичній реформі я розумію, що можливо хтось вважав, що якщо ми в жовтні або листопаді приймемо медичну реформу, все відразу в системі охорони здоров`я в один день зміниться. Але звертаюся сьогодні до українців, скажіть, будь ласка, 10, 15 або навіть 20 років тому система охорони здоров`я нас задовольняла? Ні, вона руйнується вже багато років. Ми маємо зупинити це руйнування і відновити абсолютно нові стандарти надання медичної допомоги.

Хочу сказати, що за один рік це може зробити тільки якийсь чарівник, якого ми знайти, напевно, не зможемо. Все інше буде просто брехня. Нам потрібно важко працювати над тим, щоб створити нормальні умови в кожній поліклініці, в кожній сільській амбулаторії, в кожній лікарні, операційній, палаті і зробити все для того, щоб і ліки, і лікування були доступними. Ми розпочали цей шлях, ми відкрили можливості з 1 січня 2018 року.

Я розумію, що людям важко. Я розумію, що питання здоров`я – надзвичайно важливе для кожного. Але знаю й те, що ми кожного дня будемо працювати над тим, як змінити систему, яка є консервативною, яка буде чинити опір, але ми маємо це зробити разом з вами.

Тому наполегливість, терпіння і віра в те, що ми побудуємо якісну систему, дасть добрий та якісний результат, але разом з тим ми створюємо абсолютно нову систему. Чи будемо ми робити помилки? Можливо, так. У цьому задіяні мільйони людей.

Я вчора проводив нараду по доступних ліках. Як Прем’єр-міністр, Уряд ми створили систему відшкодування вартості доступних ліків у країні. Ми не заборгували жодної копійки регіонам. Але я отримую сьогодні на "гарячу лінію" дзвінки, що не в усіх регіонах є доступ до цих ліків. Подивіться самі: ми прийняли рішення забезпечити ліками, ми передбачили кошти на це, ми зробили систему ProZorro і долучаємо всі аптечні заклади до роботи в цій системі, але чиновники не квапляться, їм це не болить, вони навіть на це не звертають уваги. Я хочу сказати, що я направив запит, Віце-прем’єр-міністр Павло Розенко направив запит від Уряду на області: що в них з ліками, вакцинами. Ми ще з чотирьох областей не отримали відповіді.

Я хочу сказати і звернутися до всіх представників органів центральної влади, в тому числі голів облдержадміністрацій: якщо ви не будете розуміти людей, ми з вами працювати на будемо. Ви поставлені там і призначені для того, щоб вирішувати проблеми людей, а не закривати на них очі. Це відповідальність кожного, починаючи від району і завершуючи областю. Свій рівень відповідальності я відчуваю.

Це питання про ліки. 6 тис. 761 аптека взяла участь у цій програмі. Я наголошую: жодній такій аптеці ми ні копійки не заборгували. Більше того, якщо ми 2017 році витратили 614 млн, то в цьому році буде 1 млрд. Це означає, що ми маємо дійти до кожного села, де немає аптек, через систему Укрпошти, через районних лікарів, щоб донести людям ліки і вони могли приймати ліки, призначені лікарем, і в нормальній якості підтримувати своє здоров'я. Виписано майже 14 млн рецептів по всій країні.

Наголошую, що відповідальність зараз на місцевій владі. Нам дуже важко сьогодні отримати всю інформацію по всій країні, але ми доберемося туди, де є ті, хто саботує цю систему. Я не думаю, що це роблять спеціально. Я думаю, що це роблять від того, що вони абсолютно не звертають на цю проблему уваги. В цьому така безвідповідальність і байдужість. Це дві речі, які впливають на те, що люди не можуть отримати те, що їм необхідно.

Реформа освіти і науки. Я говорив про пріоритети дитячих садочків.  Ми вже створили в цьому році спільно з місцевими органами влади більше 25 тис. місць у дитячих садочках.

Але хочу підкреслити, що нам важливо у 2020 році взагалі зробити чергу «нуль», і не за рахунок того, що буде зменшення народжуваності, а за рахунок того, що діти, які народжені в Україні, всі мають мати доступ до дитячої освіти, до позашкільної освіти, до шкільної освіти.

Хочу вам сказати, знову ж таки, якщо є міста, де за рахунок забудовника будують безкоштовно садочки, то в деяких містах забудовники будують тільки будинки. Чомусь місцева влада їх не помічає, і потім витягують кошти з державного або місцевого бюджету, щоб будувати садочок. Я вважаю, що це питання для місцевої влади дуже серйозне. Як ви будете в очі дивитися людям, коли у вас будуються в містах десятки дев'ятиповерхівок, цілі житлові квартали, і ви не створюєте жодного дитячого садочка, жодної поліклініки, а витрачаєте на це бюджетні кошти?

Якщо треба надати інформацію, в яких містах це будують безкоштовно, я надам. І я вважаю, що це теж відповідальність місцевої влади і хотів би сьогодні закликати всю місцеву владу і на цю проблему звернути свою увагу. Люди вам цього не вибачать, а я допоможу підсвітити цю проблему. Я покажу ідентичні міста з ідентичним будівництвом і запитаю з цієї трибуни: чому там побудовано безкоштовно, а тут – ні? Я вам хочу сказати, що по дорозі тоді занесли хабар, і тому не будують. І це є важливим викликом для всіх нас.

Ми збільшили, як і обіцяли в минулому році, на 50% зарплату українським вчителям. У цьому році це вже буде ще плюс 25%, тобто фактично плюс 75% від 1 січня 2017 року. Збільшення економічної стипендії, збільшення розміру стипендій взагалі по всій категорії на 18% з листопада, і ми передбачили 1,4 млрд на створення нової української школи.

Завдань ще є дуже багато і змін потрібно нам робити багато. Але я думаю, що ми закладаємо гарну основу для створення нової якісної української освіти.

Безумовно, українська мова, українська культура є дуже важливим пріоритетом. Я взагалі вважаю, що будувати державу без належного рівня підтримки культури, духовності неможливо. Тому наше завдання, і ми повертаємося до того пріоритету, який має бути одним з найбільш головних пріоритетів, – наша національна пам'ять, українська мова, українська культура, українське мистецтво, створення нормальних умов для розвитку духовності в нашій країні без будь-яких перешкод. Це те, що є абсолютно чітким фундаментом.

І тому минулого року ми направили майже 500 млн на виробництво українського кінематографу. Я думаю, що українці бачать, що минулого року ми отримали декілька десятків нових робіт, які є достатньо якісні і конкурентоздатні. І будемо це робити далі.

У 2018 році ми направимо туди 1 млрд. Це не тільки робочі місця. Це й розвиток національної культури, кінематографа, в тому числі це позитивно впливає на національну економіку.

Нам потрібно поповнювати бібліотечні фонди. І ми це робимо. Ми направили 520 млн на ці цілі.

Стратегія популяризації державної мови прийнята. Створено Інститут української книги. Ухвалена концепція створення сучасної мистецької школи.

Верховенство права і антикорупція. Багато що було зроблено в боротьбі з корупцією: реєстри відкриті; інституції створені. Начебто, затримують корупціонерів, але щось ніхто не сів у в'язницю.

І важливо сьогодні завершити формування нової антикорупційної інфраструктури. Якщо ми створили минулого року ряд передумов, цього року маємо створити антикорупційний суд для того, щоб фактично капкан для корупціонерів був замкнутий. Тобто фактично вироки судів – це буде єдиний ефективний метод боротьби, кримінальної боротьби, з корупціонерами.

Звісно, треба забирати будь-які можливості для виникнення корупції. Але ті, хто працює проти держави і на себе, має сидіти у в’язниці. Я думаю, що це доконаний факт.

Безпека громадян є надзвичайно важливим питанням. Я розпочинав із цього в своєму виступі. Ми, в тому числі, приділяємо питанням безпеки як правоохоронної системи, в тому числі безпеки й на дорогах. Ми будемо підтримувати і забезпечувати правоохоронні підрозділи, тих, хто борються з кримінальною злочинністю, тих, хто будуть забезпечувати безпеку громадян для того, щоб ця безпека була на високому рівні.

Ми маємо багато сьогодні викликів, але я переконаний в тому, що система Національної поліції, МВС будуть здатні адекватно реагувати й в подальшому на такі виклики.

Я думаю, що дуже яскравим є приклад того, що зменшилося рейдерство в країні, особливо аграрне рейдерство, тому що почали рейдерів класти обличчям у землю. По 30, по 40, по 50 людей затримували, арештовували. І вже не в усіх виникає бажання займатися рейдерством.

Цю роботу, Арсене Борисовичу (А.Б.Аваков, Міністр внутрішніх справ – ред.) треба продовжити. Всі, хто підняв руку на громадянина, мають зразу бути покарані. Якщо ми маємо резонансні злочини, давайте оголошувати винагороди, знаходити їх і приводити до покарання. Нічого святіше, ніж безпека, здоров’я і життя людини, немає, в тому числі й боротьба зі смертністю на дорогах.

Ми, в тому числі, зробили зараз нову систему, і це буде запроваджено вже в рамках реконструкції доріг Укравтодору, Мінінфраструктури, плюс профілактика і запобігання на рівні МВС дасть свій якісний результат.

Безпека і оборона. Ми в минулому році витратили, направили на безпеку і оборону 143 млрд. Безумовно, це на 18% було більше, ніж минулого року. В цьому році це вже більше 165 млрд грн. І хочу підкреслити, що це наш пріоритет – залучати кошти в бюджет, заробляти кошти в бюджет, направляти їх на безпеку і оборону. Звісно, у видатках безпеки і оборони треба забезпечувати нову якість і відкритість цих видатків, щоб кожна гривня, яка зароблена українцями, використовувалась дуже ефективно в інтересах нашої національної оборони і в підтримку наших Збройних Сил України.

Це те, що було зроблено. Я наголошую на тому, що було зроблено, можливо, більше, ніж в 2016 році, але ми розуміємо, що дуже важливо не зупинятися, йти далі і системно вирішувати проблему.

Які пріоритети у нас є на 2018 рік? Я говорив про те, що нам треба зростати більше, ніж зростають економіки наших сусідів, і ми розуміємо, як це потрібно зробити. Нам треба, звісно, прийняття необхідних законів. Ми визначили 35 законів, які є пріоритетами (я про це скажу) для нас, це спільні закони Парламенту, фракцій, груп, Президента, Уряду. Неважливо, хто їх розробив, важливо, щоб вони були прийняті і працювали. Ми будемо далі підтримувати інновації як у виробництві, так і в державному управлінні, що підвищить і якість, і зменшення витрат.

Розвиток цифрової економіки. Хочу сказати, що це є теж важливим пріоритетом, і багато економік світу пішли вперед, у них вже частка більше, п'ята частина економіки різних країн, хто займається впровадженням цифрової економіки, вже це є цифрова економіка чи така частка буде зростати. Нам поки що похвалитися немає чим в цьому питанні, але, я вважаю, що фокус на розвитку цифрової економіки дасть для нас дуже гарний позитивний ефект.

 Створення нових робочих місць – це пріоритет. По всій країні мають створюватися нові кваліфіковані, конкурентні з точки зору зарплати робочі місця. За великим рахунком, як буде нормальна зарплата в країні конкурентна, а ми вважаємо, що в цьому році середня зарплата по країні буде не менше 10 тис. грн, як тільки ми дамо відчуття безпеки і впевненості, люди почнуть повертатися в Україну. Наше завдання – повернути українців в Україну, щоб вони не шукали по світу кращої долі. Але зробити це за один рік теж дуже важко. Сказав би, що це неможливо, тому що десятиріччями люди були пригнічені на мінімальні зарплаті і тому сьогодні шукають гарної долі по всьому світу.

35 законів, з яких вже два ухвалено. Фактично залишилося 33 закони в економічному пакеті, він є дуже важливим.

П’ять пріоритетів залишаються незмінними: дерегуляція і поліпшення бізнес-клімату (я про це говорив, коли ми презентували цей пакет); прозорий доступ бізнесу до державних ресурсів; полегшення доступу до фінансування; захист прав бізнесу; заохочення інновацій. Це ті пріоритети, які важливо нам зберігати і на 2018 рік, і ми отримаємо якісний і певний ріст.

Ключові завдання: якісне державне управління (це фокус); децентралізацію в країні буде продовжено і підсилено; інвестиції в сектор державних підприємств (буде залучений такий механізм вже юридично, створений новим законом); якісна охорона здоров'я і освіта; безпека держави і громадян. Це ті ключові завдання, фокус на яких буде зберігатися і в 2018 році.

Шановні колеги, ми будемо продовжувати капітальний ремонт країни. Ми будемо відновлювати українську інфраструктуру, яка занедбана, і в цей напрямок ми спрямовуємо інвестиції. На дороги ми спрямовуємо 47 млрд, на оновлення Укрзалізниці – майже 1 млрд дол., або 26 млрд грн, на морські порти – 4,3 млрд, але я думаю, що й ці інвестиції можуть бути розширені, якщо Парламент прийме необхідне законодавство.

Зрозуміло, нарощення інвестицій, збільшення інвестицій у виробництво – більше робочих місць, більша зарплата, більше українського експорту, сильніша національна економіка. Це для нас є важливим питанням.

Перед тим як подякувати за увагу, хочу сказати про те, що так, з одного боку, такий змістовний звіт, а якщо взяти його текстову частину, тут 192 сторінки того, що було зроблено. З одного боку, начебто багато, а з іншого боку, думаю, це є недостатнім для того, щоб ми всі отримали впевненість у завтрашньому дні. В мене вже немає сумніву, що ми будуватимемо дороги, що як би нам не чинили супротив, ми будемо змінювати ситуацію в охороні здоров'я і через два-три роки отримаємо абсолютно нову якість. У мене немає сумніву, що ми будуватимемо садочки, що забезпечимо якісний рівень безпеки всередині країни, будемо підтримувати українське військо.

Але нам потрібно будувати не тільки дороги. Нам потрібно будувати Україну. Коли іноді говорять, що ми робимо реформи в різних напрямках, я вже з цим не згоден, тому що жодна країна світу не стикалася з тим, щоб реформувати все і відразу. Ми почали рух на створення нової української держави. Цей шлях дуже важкий. У нас немає власного досвіду, який, можливо, є в сталих демократіях, які нараховують сотні років, але ми вже накопичуємо свій досвід, і ми маємо виконати завдання, яке в принципі для нас і для кожного є історично важливим, – створити якісну, сильну, економічно-розвинуту Україну, в якій поважають громадянина.

Тому завдань на 2018 рік надзвичайно багато, але я глибоко переконаний в тому, що дорогу осилить той, хто йде. Давайте йти разом і так, щоб не відвертати від людей очі. 2018 рік, я думаю, буде набагато успішнішим, ніж 2017 рік, не дивлячись на те, що перед нами стоять серйозні виклики.

Є пропозиція, цей звіт, який підготовлений міністерствами за результатами нашої діяльності в 2017 році, направити в український Парламент, почати працювати з парламентарями, з комітетами та перейти до розгляду питань порядку денного, які визначені за поданням урядових комітетів і міністерств. Немає заперечень? Немає.

Тоді переходимо до розгляду питань порядку денного.

 

версія для друку